Kolaformar

Mycket smaskiga kakor med smak av havre och kola. De fanns alltid med på släktkalasen vi hade förr och av en slump lyckades jag hitta receptet. Fina blev de också, även om jag hade lite för mycket smet i mina formar.
 
 
Det blir en del provbakande under november och december misstänker jag, frågan är vart alla kakor ska ta vägen.
 
Smet
150 g smör
1,5 dl havregryn
1,5 dl socker
1 äggula
2,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
 
Kolakräm
75 g smör
0,75 dl socker
0,5 msk vetemjöl
2 msk kakao
3 msk grädde
 
Smält smöret och blanda samman med de övriga ingredienserna till smeten. Klicka ut smeten i aluminiumformar (15-20 st beroende på storlek).
Grädda mitt i ugnen i 10-15min, i 175 grader.
Gör kolakrämen.
Klicka en klick kolakräm i varje kaka och grädda i ytterligare 5 min.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0