Hemmagjorda mazariner

Idag har jag provat Jan Heds 277 sorters kakor som jag fick av min sambo i julklapp. Efter lite bläddrande bestämde jag mig för att göra mazariner, det har jag aldrig gjort tidigare.
.
En av de trevliga sakerna med Jan Hedh är att han skriver små anekdoter i inledningen till sina recept. Jag vet numer att man kan avgöra kvaliteten hos ett konditori genom att titta på deras mazariner. Ett riktigt bra konditori använder inte aluminiumformar, det osar väl förmodligen industri och margarin. Huga!
.
Jag har tyvärr inga mazarinformar i metall så jag fick nöja mig med aluminiumformar, finns det ens sådana formar att köpa numer? Margarin är redan bannlyst i mitt kök så där fanns inget att anmärka på.
.
.
De små formarna fylldes med mördeg vilket var lite lagom pilligt. Jag hann bli glad över att jag valde att göra en halv sats.
.
.
Mördegsskalen fylldes med mazarinmassa (mandelmassa, smör och ägg) och gräddades.
.
.
När mazarinerna svalnat penslade jag dem med aprikosmarmelad innan de slutligen glaserades. Enligt Jan Hedh är aprikosen mycket viktig, hoppar man över den dör glasyren och vem vill äta död glasyr?
.

.
Det första provsmaket avnjöts till ett glas Brämhults Juice. De blev mycket goda, mycket godare än Delicatos.
.
Efter mazarinen åkte jag till gymmet och tränade bort den och lite mer därtill hoppas jag. Nu avnjuter jag en ale och funderar på att sätta igång med maten. Trevlig kväll!

Kommentarer
Postat av: elina

sv; jaa det var supergott! :D



dom där mazarinerna ser minst sagt inte så dumma ut dom heller! ;)

2012-01-21 @ 23:38:56
URL: http://myhealthdiary.webblogg.se/
Postat av: Emma

Det är för att jag fotade bilden för någon vecka sedan ;) fin blogg! :)

2012-01-22 @ 17:44:20
URL: http://chynagirl.blogg.se/
Postat av: kockajävln

Åh så gott med Mazariner!!Det va länge sedan jag åt det:) Mysig blogg!!

2012-01-27 @ 22:23:47
URL: http://hetchili.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0