Mikaels minisemlor

Mikael tar mer och mer över i köket (jag klagar dock inte), igår bakade han semlebullar medan jag var och tränade. När vi kom hem hjälptes vi åt att fylla dem och riktigt fina blev de. Ambitiösa trekantshattar och allt. Eftersom de var av ministorlek gick det att äta desto fler. Semlorna blev eftermiddagsfika som avnjöts tillsammans med gäster från Stockholm.
.
Ugnstemperatu: 250°C
50 g margarin
1,5 dl mjölk
25 g jäst
1 krm salt
½ dl socker
1 ägg
.
Pensling:
1 ägg
.
Fyllning:
mandelmassa
grädde
inkråm
.
Garnering:
vispgrädde
florsocker  
.
Smält matfettet och häll i mjölken, värm till 37°C.
Smula ner jästen i en bunke och tillsätt socker, salt, degspad och ägg. Blanda i mjöl, knåda degen tills den är blank och smidig. Låt degen jäsa 30 minuter.
Ta upp degen på bakbordet och knåda den ytterligare, baka därefter ut ca 15 runda bullar och lägg dem på bakplåtsklädda plåtar. Låt bullarna jäsa i minst 30 min. 
Pensla bullarna med ägg och grädda dem därefter i 8-10 min. Låt bullarna svalna.
Skär av toppen och gröp ur inkråmet ur bullarna.
Rör samman mandelmassa, inkråm och lite vispgrädde till en smidig smet, fyll semlorna med smeten. Klicka vispgrädde på de fyllda bullarna, lägg på topparna och sikta florsocker över de färdiga semlorna.
.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0