LCHF-Bröd

Efter min sambos allt bakande i helgen blev jag lite sugen själv. På söndagseftermiddagen provade jag därför att göra en LCHF-limpa. Jag hittade ett något så när vettigt recept som jag ändrade om lite i och resultatet blev riktigt bra. Brödet smakade som väldigt grovt bröd. Det var extremt mättande och fick mig att tänka på lembas.
.
Ugnstemperatur: 175ºC
.
100 g mandel
50 g valnötter
50 g sesamfrön
75 g kokos
75 g solrosfrön och pumpakärnor
2 msk fiberhusk eller psyllium
1 tsk salt
2 tsk bakpulver
1 msk kummin
250 g turkisk yoghurt
6 ägg
.
Mal mandel och valnötter och blanda med övriga torra ingredienser.
Blanda ihop turkisk yoghurt och ägg.
Rör ihop de torra ingredienserna med äggsmeten och låt svälla i 10 min.
Häll smeten i en liten form klädd med bakplåtspapper.
Grädda i botten av ugnen i 80 minuter.
Låt svalna och skär upp i tunna skivor.
.
Notera min fantastisk söta minimatberedare. Den fick jag av mor när jag flyttade in i min etta som inte hade ett särskilt stort kök. Användbar än idag fast jag numer slipper kokvrå.
.

.

.

Och nötmjölet tillsammans med frön och annat trevligt blandades med en blandning på ägg och yoghurt.

.

.

Sex ägg senare ...

.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0