Sirapsfrallor

Det var ganska länge sedan jag fick tillfälle att baka bröd till hushållet, på senare tid har min andra hälft norpat åt sig den sysslan. Men den här gången hade jag mer tid än honom så jag passade på. Det fick bli sirapsfrallor.
 
Ugnstemperatur: 225°C
 
50 g jäst
5 dl fingervarmt vatten
2 dl drav (alternativt valfritt spannmål)
1 tsk salt
3 msk olja
Ganska mycket sirap
1 dl havregryn
2 dl rågmjöl
Vetemjöl tills degen blir mätt men fortfarande är lite kladdig.
 
Fördela jästen i en bunke, häll över vatten. Tillsätt övriga ingredienser och knåda en stund. Låt degen vila i ungefär en timme.
Tag upp degen och dela den i 16 lika stora bitar, placera bullarna på plåtar med bakplåtspapper och låt vila i ytterligare 30 min.
Pensla med vatten och sirap, strö över havregryn och grädda mitt i ugnen i ungefär 10-12 minuter.
Låt svalna på galler!
 
Saftiga och mumsiga bullar!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0