Mikaels dravbröd

Det här brödet kan jag inte ta åt mig äran av, för det har min sambo bakat. Visserligen utgick han från ett av mina recept men han lade till och tog bort såpass att det blev ett nytt. Mycket gott och mycket saftigt, det senare tack vare dravet som har en tendens att ge ett mumsigt inkråm.
.
Vi åt brödet till soppa med lax och grönsaker.
.
.
Ugnstemperatur: 225ºC
.
50 g jäst 
5 dl vatten
1 tsk salt
1 tsk kummin
lite hackade hasselnötter.
3 msk olja
2 msk sirap
1 msk honung
1 ägg
3-4 dl drav (Malt från korn och vete.)
15-20 dl rågsikt, kanske mer.
.
Garnering:
Mjöl
.
Dela jästen i en bunke och häll över fingervarmt vatten. Tillsätt olja, salt, kummin, sirap, ägg, drav och mjöl. Arbeta in mjölet ordentligt tills degen känns torr och smidig. Låt jäsa 45 min.
Tag upp degen, tillsätt mer mjöl vid behov. 
Dela degen i 16 bitar och forma varje bit till en rund fralla, låt jäsa 30 min på plåtar.
Grädda mitt i ugnen i 10-15 min.
Låt svalna på galler.
.
Det är så mysigt när min sambo pysslar i köket. Nu ska vi fortsätta lördagskvällen med att titta på Lost och kanske ta en liten whisky.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0