Mjuk pepparkaka

Jag har aldrig bakat mjuk pepparkaka tidigare. Det enda liknande jag har gjort är pepparkaksmuffins, vilket var väldigt gott det med. Bror min, som fick kakan, ifrågasatte om man verkligen får äta mjuk pepparkaka den här tiden på året. Jag är liberal av mig och tycker att man får det. Man får dricka glögg också. Kakan blev väldigt god men inte lika god som den min mor bakade när jag var liten. Nästa gång ska jag prova att ha i lite lingonsylt.
.
Jag tycker väldigt mycket om den här kakformen och visst är den fin? De små bulorna blir perfekta bitar och man vet precis vart man ska sätta kniven. Formen är dock ganska liten och alla recept är för stora för den.
.

.
Receptet är en modifiering av ett befintligt recept.
.
Ugnstemperatur: 175°C
.
75 g smör
2 ägg
1,5 dl socker
2,5 dl vetemjöl
1,5 tsk kanel
1,5 tsk kryffnejlika
1,5 tsk kanel
1 tsk kardemumma
1 dl gräddfil
.
Smält smöret.
Vispa ägg och socker pösigt.
Blanda alla torra ingredienser och rör ned i äggsmeten tillsammans med gräddfilen och smöret. Häll smeten i en smörad och bröad hålform.
Grädda i bottnen av ugnen i 45 min.
.
På tal om pepparkaka så tycker jag att blodpudding smakar som mjuk pepparkaka, det måste vara någon krydda de båda har gemensamt. Nu var det förvissa 8 år sedan jag åt blodpudding, men jag vill minnas att det var så jag upplevde rätten.

Kommentarer
Postat av: Tant Gul

Hela familjen älskar mjuk pepparkaka så det måste göras lite då och då hela året. Håller med om att formen är fin..

2011-10-05 @ 18:38:29
URL: http://tantgulsblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0