Dravbullar med kanel och kardemumma

När vi satte julöl förra helgen passade jag på att baka bröd av dravet som blev kvar. Kanske var jag egentligen sugen på riktiga bullar för jag smaksatte brödet med kanel och kardemumma, det blev gott.
.
50 g jäst 
5 dl vatten
1 tsk salt
1 tsk kanel
1 tsk kardemumma
3 msk olja
2 msk sirap
4 dl drav (Malt från korn och vete.)
10 dl rågsikt
5 dl vetemjöl
.
Garnering:
Mjöl
.
Dela jästen i en bunke och häll över fingervarmt vatten. Tillsätt olja, salt, kryddor, sirap, drav och mjöl. Arbeta in mjölet ordentligt tills degen känns torr och smidig. Låt jäsa 45 min.
Tag upp degen, tillsätt mer mjöl vid behov. 
Dela degen i 16 bitar och forma varje bit till en rund fralla, vänd i mjöl och låt jäsa 30 min på plåtar.
Grädda mitt i ugnen i 10-15 min.
Låt svalna på galler.
.
.
Den här helgen har vi ägnat oss åt att fynda. I går följde vi med min syster och bror med respektive på loppisar i Norrköping, Söderköping och Linköping, vi hann med så mycket som sju olika loppisar. Jag köpte nio glas av den typ jag samlar på, en kakform och en folkdräkt. Mest nöjd var jag med folkdräkten, den fanns på ett ställe som hette Återvinningen i Söderköping. Damerna i butiken tyckte att jag passade mycket bra i den så jag fick köpa den trots att jag saknade 40 kronor av vad den kostade.
.
Tillsammans köpte vi även en skolplansch, ram till denne samt en julbonad.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0