LCHF-knäckebröd eller -kex

Jag älskar bröd i alla dess former och det känner jag redan efter en vecka att jag saknar. Så efter att ha tittat runt bland recept på Internet fick jag till min egen variant av ett LCHF-knäckebröd. Fast de påminner nog egentligen lite mer om kex.
.
Ugnstemperatur: 175°C
.
50 g solrosfrön
50 g pumpakärnor
50 g sesamfrön
50 g krossade linfrön
25 g kokos
2 msk fiberhusk/psyllium
1 tsk salt
3 dl vatten.
.
Blanda alla ingredienser och låt stå en stund. Bred ut smeten tunt (ju tunnare desto bättre) på en plåt och grädda i 20 minuter eller tills frötäcket känns frasigt.
Tag ut och skär knäckebröden medan de fortfarande är varma. Om undersidan av kexen känns mjuk, vänd den mjuka sidan upp och grädda ytterligare en stund till även den sidan är frasig.
.
Kexen blev jättegoda och knapriga. De kommer att få förgylla mina frukostar hela veckan misstänker jag.
.
Här är en av de sidor som inspirerade mig.
http://www.lifezone.se/2011/07/17/se/moniques-variant-av-lchf-knäckebröd-3395060
.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0