Veganvänliga bullar

Det är helt otroligt att jag har haft bloggen så länge och ännu inte skrivit om kanelbullar, så mycket kanelbullar som jag har bakat i mina dagar. Bortsett från att jag bakade för precis en vecka sedan så var det i och för sig ganska länge sedan jag bakade kanelbullar, det har inte blivit sedan förra sommaren, då jag i och för sig bakade en väldans massa kanelbullar på jobbet. Jag kan inte ha en massa kanelbullar i frysen, det går inte för sig.
.
Något av det bästa jag visste att göra när jag var liten var att baka kanelbullar tillsammans med min mamma. Med den gedigna assistenten hon hade blev det stora degar, vilket var tur med tanke på alla de som ville äta av bullarna. Jag försökte alltid få lika stora och fina bullar som mamma, vilket jag till min förtvivlan aldrig lyckades med, och jag kunde aldrig förstå varför. Idag försöker jag baka små söta kanelbullar men de har en tendens att bli jättestora. Kanske kan det vara för att jag fortfarande kopierar min mamma vad gäller bullbak.
.
Kanelbullarna här nedan är veganvänliga och bakades med anledning av min systers besök. Degen blir lite annorlunda om man jämnför med en deg gjord på mjölk, den blir lite lösare och svårare att hantera. Eftersom man inte penslar bullarna med ägg ser de dessutom lite torrare och lite tråkigare ut. Det finns säkert något veganvänligt man kan pensla med för att få upp glansen. Någon vegan kan kanske svara på det?
.
Ugnstemperatur: 250°C
150 g mjölkfritt margarin
5 dl sojamjölk
50 g röd jäst
½ tsk salt
1½ dl socker
2 tsk kardemumma
1,3 liter vetemjöl
.
Fyllning:
75 g mjölkfritt margarin
massor med kanel
1 dl socker
.
Smält margarinet, häll på mjölken och värm till fingervärme.
Smula jästen i en bunke eller i assistenten om u använder en sådan. Häll över degspadet och rör om tills jästen löser sig. Tillsätt salt, socker, kardemumma och tillräckligt mycket mjöl för att degen ska lossna från bunkens kanter.
Låt degen jäsa övertäck i ungefär en timmem, rör under tiden ihop fyllningen. Den late brer margarin och strör över kanel och socker direkt på den utkavlade degen, så gör inte jag.
Dela degen i två delar. Kavla ut till en rektangel och bred hälften av fyllningen över degen. Rulla ihop och skär i lagom stora bitar. Placera på plåtar med bakplåtspapper.
Låt bullarna jäsa i 20-30 min, pensla dem sedan med sojamjölk, strö över pärlsocker och grädda i mitten av ugnen i 5-10 minuter.
Låt svalna på galler.
.
.
Kanelbullar är i sanning något av det godaste som kan bakas och ätas. De går aldrig ur tiden.

Kommentarer
Postat av: Jen

I princip samma recept som här, fast jag använder ekologisk havremjölk. Snällare mot miljön! :)

Kanelbullar är svårt att motstå...mums!



Sv. Jag blev piggare och är fortfarande tack! :D

2011-07-29 @ 15:16:24
URL: http://pansky.blogg.se/
Postat av: Tant Gul

Min mamma satte bulldeg i en stor hink...:-)

2011-07-30 @ 11:48:00
URL: http://tantgulsblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0