Vegansk cheesecake

När min familj kom och besökte mig på min födelsedag bjöd jag på plockmat, vilket fungerade bra med tanke på alla underliga dieter och livshållningar som finns i min familj. Till efterrätt bjöd jag på två olika typer av cheesecake, en med choklad och hallon och en klassisk men veganvänlig som jag skriver om nedan.
.
Ugnstemperatur: 250°C och 175°C
.
Botten:
250 g digestivkex
1 dl farinsocker
75 g mjölkfritt margarin
.
Fyllning:
1,5 paket sojafärskost
1 dl socker
1 dl sojamjölk
1 msk ljus sirap
1 msk potatismjöl
2 tsk vaniljsocker
.
Garnering:
Björnbär
Krossa digestivkexen och rör samman med rumsvarmt margarin och farinsocker. Tryck ut smeten i en form med avtagbar kant, gärna klädd med bakplåtspapper (vilket är ganska pilligt och frustrerande).
Grädda bottnen i ugnen i 250°C i fem minuter.
Rör samman alla ingredienser till fyllningen och häll i det förgräddade skalet. Baka kakan i nedre delen av ugnen i ungefär 25-30 minuter i 175°C.
Låt svalna och förvara i kylen fram tills servering då garneringen läggs på.
.
Kakan smakar ungeför som vanlig cheesecake, fast med en liten eftersmak av soja. God var den.
.
.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0