Muffins med dumle och choklad

Tidigare i veckan började jag och min sambo arbeta igen, efter en lång och välförtjänt semester. Lärare behöver mycket semester. Efter första arbetsdagen tyckte jag att vi dessutom var värda muffins. Egentligen var det mest min sambo som var värd muffins, jag frestas av alldeles för mycket fikabröd på jobbet. Lärare tycker om att fika, lite för mycket.
.
Varje gång jag funderar på att baka något föreslår min sambo dumlemuffins. Att baka samma sak två gånger är inte min kopp te, men den här gången tänkte jag göra honom till viljes, helt utan baktankar. Eller?
.
Ugnstemperatur: 190°C
225 g vetemjöl
1 msk bakpulver
2-3 msk kakaopulver
1 krm salt
115 g smör
150 g farinsocker
1 ägg
1 dl mjölk
3 msk kaffe
50 g mörk choklad
12 dumlekolor
kryddpeppar
.
Blanda alla torra ingredienser samt hackad choklad i en bunke.
Vispa smör och socker luftigt, tillsätt ägget.
Blanda ner äggsmeten i de torra ingredienserna och rör försiktig samman. Fördela 3/4 delar av smeten i 12 muffinsformar, tryck ner en dumle i varje form och klicka över resterande delen av smeten. Strö eventuellt lite kryddpeppar över muffinsen.
Grädda i mitten av ugnen i ungefär 20 minuter. Låt svalna på galler.
.
Receptet är en blandning av flera olika favoritrecept, med inslag av egna påhitt och en gnutta "man tager vad man haver". Så jag är fräck nog att kalla det för mitt eget.
.
.
Muffinsarna ser inte jätteroliga ut men är väldigt goda, tänk på att det är en halvsmält dumlekola i mitten. I övrigt är de inte så söta och sliskiga som många muffins kan vara.

Kommentarer
Postat av: Ola

Sv; Tack så mycket! Kul att du gillar dem! Absolut, jag kan visa bilder på hur jag bygger tårtorna, inga problem :-)



Fin blogg du har!!

2011-08-21 @ 22:35:19
URL: http://olashembageri.blogg.se/
Postat av: Anonym

Sv: Tack så mycket!! :)



Dom där muffinsen såg nästan lite för goda ut :D Mums....

2011-08-22 @ 16:53:31
Postat av: Fia

Guuu så gott!

2011-08-22 @ 19:57:18
URL: http://www.sofsan.se/
Postat av: Tant Gul

jag tycker visst de ser både roliga och god ut..:-)

2011-08-24 @ 07:47:55
URL: http://tantgulsblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0