Tiramisu

Jag har bara ätit Tiramisu en gång, men då var det gott så häromhelgen bestämde jag mig för att prova att göra egen. Det var lättare än vad jag hade väntat, inget socker, mycket färskost, kex, likör, kaffe och lite ägg. Ugnen slapp jag använda också. Det var gott, inte enastående men helt okej, inte så söt som efterrätter annars kan vara. Det bästa med Tiramisun var att den gjorde sig väldigt bra i whiskyglas.

2 äggulor
2 msk socker
1 äggvita
250 g mascarpone 
skal av ½ citron 
10 savoyardikex
1½ dl starkt kaffe
2 cl likör

Vispa ägg och socker, vänd ner mascarpone, citronskal och äggvitan som vispats till hårt skum.
Smula ett par savoyardikex i botten på serveringsskålar eller glas, dränk kexen i hälften av vätskan. Bred över ett lager av ostsmeten, ytterligare några kex, vätska och därefter ännu ett lager ostsmet. Låt stå i kyl ett par timmar, eller över natten.

Egentligen ska man ha pudrad kakao på toppen, man jag tyckte nog att det kunde bli godare med riven choklad, både mörk och vit fick det bli.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0