Muffins med choklad och banan

Ska man äta muffins ska de vara saftiga och goda, antingen med något i eller något på toppen, båda delarna är inte fel det heller. Muffinsarna nedan bakade jag för någon vecka sedan, de innehåller både bitar av hackad choklad och mosad banan, vilket gjorde dem både saftiga och lite kladdiga, precis som sig bör. Inspirationen hämtade jag hos en väninna som bjöd på liknande muffins bara några dagar tidigare. Jag förstår inte varför jag inte har tänkt på kombinationen tidigare, den är ju oslagbar.

Ugnstemperatur: 200ºC

225 g vetemjöl
25 g kakao
2 tsk bakpulver
½ tsk bikarbonat
100 g mörk choklad (50%)
2 ägg
3 dl gräddfil
85 g farinsocker
85 smält smör

Blanda vetemjöl, kakao, bakpulver och bikarbonat i en bunke, tillsätt hackad choklad. Rör ihop ägg, gräddfil, socker och smält smör i ytterligare en bunke. Rör därefter snabbt samman de torra ingredienserna med äggsmeten.
Fördela smeten i muffinsformar, använd gärna muffinsplåtar, och grädda muffinsarna i mitten av ugnen i ungefär 20 min, eller tills de har höjt sig och fått fin färg. Låt Kallna på galler. 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0