Havrelimpor

Det var ganska länge sedan jag bakade bröd, åtminstone till mitt eget hushåll, men eftersom jag har varit ledig den här veckan har jag passat på och bakat både mjukt bröd, knäckebröd och i morgon ska jag baka hamburgerbröd. Det mjuka brödet bakade jag i början av veckan, två limpor med mycket havre i.

Ugnstemperatur: 225°C

6 dl mjölk
50 g jäst
3 msk sirap
3 msk olja
1 ägg
salt
5 dl havregryn
2 dl grahamsmjl
8-10 dl rågsikt

Pensling:

mjölk
sirap
havregryn

Smula jästen i en bunke och värm mjölken till 37°C, häll degvätskan över jästen och rör tills jästen har löst sig. Tillsätt sirap, olja, ägg, salt, havregryn, grahamsmjöl och vetemjöl, det sista lite i taget. Knåda degen tills den släpper bunkens kanter, låt därefter jäsa i 60 min.
Tag upp degen, knåda lite extra och lägg i smorda bakformar som rymmer ungefär 1½ liter. Låt jäsa 45 min.
Pensla de färdigjästa bröden med en blandning av lite mjölk och sirap, strö därefter på havregryn. Grädda i botten av ugnen, i ungefär 45 min. När det är 10 min kvar av kan bröden gräddas utan formarna, så blir färgen finare.


Jag har för övrigt börjat läsa Bröd av Jan Hedh, en bagare och konditor som använder sig av surdeg och andra varianter av naturlig jäsning. Idag har jag provat ett av hans recept och gjort en surdeg på rågmjöl och rårivet äpple. Om några dagar har degen förhoppningsvis blivit klar och då kan jag baka surdegsbröd. Jag kan rekomendera boken till den som gillar att baka bröd och har lite tid över, för tid tar det. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0