Knäckebröd

Sedan ett par månader tillbaka har jag letat efter en kruskavel, uppenbarligen är denna typ av kavels storhettid förbi då det dröjde innan jag slutligen stötte på en. Kaveln blev i slutändan oförskämt dyr men vad gör man inte för att få vågiga knäckebröd, det var just det jag skulle ha den till. Lite onödigt kan tyckas men förhoppningsvis behöver jag inte köpa fler kruskavlar, med lite tur håller den kanske att gå i arv till och med.

Jag äter ganska mycket knäckebröd och har därför länge tänkt att jag skulle baka egna och nu när kavelbekymret inte längre stod i vägen var det bara att sätta igång. Bröden efter receptet nedan blev dock inte särskilt knäckiga, snarare lite sega, men trots det väldigt goda och jag måste nog baka en ny omgång relativt snart.

Ugnstemperatur: 225-250 °C
5 dl mjölk
1 msk honung
1 msk ljus sirap
1 tsk salt
1 tsk malen fänkål
1 tsk malen kummin
12,5 g färsk jäst
4 dl vetemjöl
2 dl grovt rågmjöl
6 dl grahamsmjöl

Värm mjölken till fingervärme tillsammans med kryddorna, honungen och sirapen. Smula jästen i en bunke, häll över degvätskan och låt jästen lösa upp sig.
Tillsätt mjölet och knåda ihop till en smidig deg, låt degen sedan vila en timme under bakduk.
Dela i degen i 24 delar, kavla (med vanlig kavel) ut varje del till en mycket tunn rund kaka, kavla därefter kakorna igen med kruskavel och nagga med gaffel. Grädda kakorna i mitten av ugnen i 3 minuter, vänd dem därefter och grädda ytterligare någon minut. 
Låt svalna på galler och förvara i väl tillsluten påse.

Det här är ett ganska enkelt recept men själva utbakningen krävde en del uppmärksamhet. Jag kavlade ut kakaorna och gräddade dem om vartannat men det är nog det bästa om man av en händelse inte skulle äga ett tiotal plåtar. Det var dessutom ganska tungt att kavla kakorna millimetertunna, träningsvärk kan bli en följd men det är det värt.



Kommentarer
Postat av: Sara

Spännande! Måste prövas!

2009-09-09 @ 17:17:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0