Äpple- och kanelmuffins

Jag har börjat på en kurs i stickning, vilket faktiskt är väldigt trevligt. Vi är några stycken som sitter och stickar, pratar och mitt i allt i hop så fikar vi, jag kanske skulle starta en kategori om sådant jag har stickat? Nåväl, för ett par veckor sedan var det min tur att ta med mig fika, valet föll på bland annat muffins med smak av äpple och kanel, det är trots allt äppletider, eller det var det så åtminstone.

Ugnstemperatur: 225°C
170 g grahamsmjöl
140 g vetemjöl
2½ tsk bakpulver
2 tsk mald kanel
80 g rårörsocker
3 äpplen, skalade, urkärnade och hackade
2½ dl mjölk
1 ägg
6 msk smält smör

Garnering:
Farinsocker
1 tsk mals kanel

Blanda samman alla torra ingredienser samt äpplen. Rör därefter ihop mjölk, ägg och smör i en annan skål, häll därefter äggsmeten över de torra ingredienserna. Rör ihop snabbt.
Fördela smeten i 12 muffinsformar, som gärna för vara placerade i muffinsplåtar. Blanda kanel och farinsocker och strö över muffinsen.
Grädda muffinsen i mitten av ugnen i 20-25 minuter, de ska ha fått färg och blivit höga. Är goda varma som kalla.  

Väldigt goda muffins, inte jättesöta utan snarare lite matiga.



Kommentarer
Postat av: David

Du skulle ju lätt kunna starta ett fik. Hade ni inte bott så långt borta så hade jag varit stammis alltså. Jag gillar för övrigt när du ger Jenny bra idéer, de här muffins(hur tusan blir det i bestämd form plural du som kan svenska?) var fantastiska. Hon slängde i lite kardemumma och det var mumma!



tjipp

2009-10-22 @ 11:27:00
Postat av: Therés

Det hade varit väldigt roligt med ett eget kafé, och det hade nog kunnat fungera ganska bra här i Linköping, vi har inte alls så många bra kaféer som i Borås. Ni skulle få specialstammis-rabatt.



Kardemumma kan man aldrig få för mycket av, prova att stoppa lite i kaffefiltret också så får ni se på mumma.



Jag skulle föresten säga muffinsarna.

2009-10-24 @ 10:37:15
URL: http://bakomfoten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0