Pizzamuffins

Idag var tanken att jag skulle studera inför nästa veckas tenta, så blev inte fallet. Förmiddagen ägnade jag åt träning och därefter blev det handling och bakning. Resultatet av slitet i köket blev pizzamuffins, perfekta till picknick eller som mellanmål. Man kan fylla muffinsarna med mer eller mindre vad som helst, jag valde naturligtvis en vegetarisk fyllning med oliver, soltorkade tomater och annat gott, receptet hittar ni nedan. 

Ugnstemperatur: 250°C
   2 dl vatten
   50 g jäst
   4-5 dl fullkornsvetemjöl
   1 tsk salt
   2 msk olivolja
Fyllning:
   ½ burk krossade tomater
   1 vitlöksklyfta
   salt, peppar, paprikapulver, chilipulver, pizzakrydda
   finhackad lök
   strimlade soltorkade tomater
   Hackade gröna oliver
   riven ost
   ruccola   

Smula jästen i en bunke, värm vattnet till fingervärme och häll detta äver jästen. Lös upp jästen, tillsätt salt, olja och mjöl. Knåda samman till en smidig deg, det gör ingenting om den blir lite kladdig. Låt jäsa i 30 minuter.
Blanda samman krossade tomater, vitlök och kryddor i en gryta, värm upp.
Kavla ut degen på mjölat bakbord, bred över tomatsåsen och strö över lök, oliver, soltorkade tomater, riven ost samt ruccola. Rulla ihop degen och skär den i bitar lagom stora att platsa i 18 muffinsformar. Grädda 10-15 min i mitten av ugnen. Servera varma eller kalla, de är goda vilket som.


Jag hann läsa lite mellan varven trots allt. Att baka när man studerar är ganska effektivt ändå, medan degen jäser kan jag passa på att läsa och när det är dags att ta hand om degen får jag en paus där jag kan göra något vettigt av min tid. Nej, det är inte dumt alls.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0