Muffins med bitar av choklad

Jag har av Jenny (www.ensjuktbra.blogg.se) blivit utmanad i att baka Amerikanska chokladkakor jag kan naturligtvis inte motstå utmaningen men då jag förra veckan köpte nya, fina muffinsplåtar skippade jag kakbiten och gjorde en mjukare muffinsvariant, här kommer resultatet. 

Jag tror inte att det finns något godare än choklad i alla dess former och de här receptet var verkligen något i min smak, det ingår nämligen tre olika sorters choklad, vit och mörk choklad samt kakao.

Ugnstemperatur: 200°C
   3,5 dl vetemjöl
   3 msk kakao
   2 tsk bakpulver
   ½ tsk bikarbonat
   100 g mörk choklad
   100 g vit choklad
   2 ägg
   3 dl creme fraiche
   1 dl farinsocker
   75 g smör eller margarin

Lägg 12 muffinsformar i muffinsplåtar, alternativt använd dubbla formar. Blanda vetemjöl, kakao, bakpulver, bikarbonat och hackar mörk och vit choklad i en stor bunke.
Tag en ny bunke och rör samman ägg, crème fraiche, socker och smält smör. Rör snabbt och försiktigt ner smeten i de torra ingredienserna, rör inte för länge.
Fördela muffinssmeten i formarna och grädda dem mitt i ugnen i ungefär 20 minuter. Muffinsarna ska vara toppiga och fasta. Låt dem kallna på galler.

Att använda muffinsplåtar ger otroligt mycket finare och högre muffins och det är absolut värt pengarna att införskaffa plåtar om man gillar att baka muffins. De här muffinsarna ska jag ta med mig till Aikidons fredagsfika i kväll.


Kommentarer
Postat av: Aurum

De ser jättegoda ut! Jag älskar choklad, kan nog hålla med att det är bland det godaste som finns =)

2009-05-08 @ 16:57:16
URL: http://aurum.blogg.se/mat
Postat av: Jenny

Haha, shit...jag får nästan säga att du vann den ;) De ser sjukt goda ut!

2009-05-08 @ 18:52:08
URL: http://ensjuktbra.blogg.se/
Postat av: Therés Johansson

Jenny,

Dina kakor ser inte dumma ut de heller. :)



Aurum,

Japp, choklad och ost gör livet värt att leva, kanske inte tillsammans men var för sig.

2009-05-08 @ 21:54:23
URL: http://bakomfoten.blogg.se/
Postat av: Jenny

Överföringen gick relativt smärtfritt, men soppsleven låter som ett bra alternativ. Ska testa det nästa gång!

2009-05-09 @ 09:03:03
URL: http://ensjuktbra.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0