Syltgrottor

Idag har jag och min syster varit på stickutställning på Borås Textilmuseum, det var vi och sedan var det mest tanter där, men de var alla glada och tur var väl det. Efter garntittande och lite shopping var vi ganska trötta och fikasugna. Museumet hade ett trevligt kafé men tyvärr hade de inget mjölk- och äggfritt så vi beslutade oss för att åka hem och fika istället, detta resulterade i syltgrottor. De blev väldigt fina men sylten rann över i några, det  gör inget förstås, sylt är gott.

Ugnstemperatur: 175°C
   200 g smör eller margarin
   1 dl socker
   1 tsk vaniljsocker
   1 tsk bakpulver
   4½ dl vetemjöl
Fyllning:
   jordgubb- eller hallonsylt

Rör smör och socker smidigt. Blanda vaniljsocker, bakpulver och vetemjöl och rör ner i sockersmeten, arbeta samman till en deg. Forma degen till en rulle och skär den i 20 delar. Rulla varje del till en kula och lägg dessa i bakplåtsformar, storlek muffins passar bra. Gör en grop i varje kula och klicka ner ½-1 tsk sylt i gropen. Grädda i mitten av ugnen i ungefär 18 minuter. Låt kakorna svalna.


Kommentarer
Postat av: Livsnjuterskan

Åååh! Blir lycklig av att se Din blogg o blir supersugen på syltgrottor nu när jag just ska gå och lägga mig..hm. Stegräknaren på 8 248. Bör nog inte äta syltgrotta nu. Men imon..ler!

2009-03-09 @ 21:56:51
URL: http://livsnjuterskan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0