Rågkakor

Nu har det blivit ännu mer bakande. Brödet tar slut ganska fort i mitt föräldrahem men det är skoj att baka till folk som gärna äter vad för bröd man än bakar, sambon min äter förstås det mesta men just bröd är han lite knusslig med. Jag måste dessutom passa på att baka, nästa vecka ska jag nämligen detoxa och då blir det inget bröd i, åtminstone inte i min mage. Hur som haver blev det rågkakor den här gången, väldigt goda och fina att titta på också, ser lite gammelmodiga ut, tyvärr har inte mina föräldrar någon käpp i taket att hänga upp dem på.  Degen var ganska långsam så jag lät den jäsa en timme den första rundan.

Ugnstemperatur: 200-225°C
   50 g smör eller margarin
   5 dl mjölk/vatten/filmjölk
   50 g jäst
   2 tsk salt
   1-2 msk socker/sirap/honung
   7 dl grovt rågmjöl
   ca 6 dl vetemjöl

Smält margarinet och häll i vattnet, värm till fingervärme, 37°C. Smula ner jästen i en bunke, häll lite av degvätskan över jästen och lös upp denna, häll därefter i all vätska, saltet, sockret/sirapen/honungen, rågmjölet och vetemjölet. Rör samman ingredienserna och bearbeta degen tills den blir smidig och släpper bunkens kanter utan kladd. Strö lite vetemjöl över degen och låt den jäsa till dubbel storlek 30 min-1 timme.
Tag upp degen på mjölat bakbord och bearbeta den lite till. Dela därefter degen i fyra delar och forma delarna till runda, platta kakor, ungefär 1,5 cm tjocka. Gör ett hål i mitten av kakorna och nagga dem med gaffel. Låt kakorna jäsa under bakduk i ytterligare 30 min. 
Pensla kakorna med vatten och strö över lite rågmjöl, grädda kakorna i mitten av ugnen, ca 15-20 min. Låt dem kallna under bakduk.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0