Efterrätt - Vit chokladmousse med jordgubbar

På nyårsafton bjöd årets sista värdinna mig och övriga sällskapet på en fantastiskt god vit chokladmousse. Kvällen till ära beslutade jag mig för att bjuda min familj på något liknande. Enligt receptet bör man göra moussen redan dagen innan den ska serveras men jag gjorde den bara några timmar innan och det gick bra.

4-6 port
   150 g vit choklad
   1 st ägg
   2 st äggulor
   2 st äggvitor
   3 dl vispgrädde

Dela chokladen i mindre bitar och smält den över ett vattenbad, var noga med att inte låta vatten eller ånga kmma i chokladen. Tillsätt ägget och äggulorna, en i taget.
Vispa äggvitorna till hårt skum, vispa tills äggfluffet inte ramlar ur bunken även om du vänder den upp och ner. Vispa grädden. Blanda försiktigt i chokladsmeten med äggvitorna, tillsätt därefter grädden. Fördela moussen i efterrättsskålar och ställ dem i kylen några timmar. Servera med jordgubbar och riven mjölkchoklad.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0