Hamburgerbröd

I morse skrev jag terminens sista tenta och ett par minuter efter tio på förmiddagen började mitt sommarlov. När jag kom hem firade jag semestern med att baka hamburgerbröd, vilket senare blev en del av dagens middag. Det blev 24 stycken, visserligen ganska små bröd men de fungerade bra trots allt. Nu slipper jag slösa pengar på smaklösa, köpta hamburgerbröd, för ett tag i alla fall.

Ugnstemperatur: 250°C
   5 dl vatten
   50 g jäst
   1 tsk salt
   ½ dl olja
   2 msk sirap
   13 dl fullkornsvetemjöl
   1 dl grahamsmjöl
Garnering:
   Egentligen ska det väl vara sesamfrön men jag hade bara vallmofrön hemma, det gick dock bra det med.

Smula jästen i en bunke och häll över vattnet som är värmt till fingervärme. Tillsätt salt, olja, sirap och mjöl. Arbeta samman till en smidig deg, låt vila i ungefär 30 min.
Bearbeta degen ytterligare, dela den i 24 delar och forma släta, ganska platta bullar. Lägg bullarna på bakplåtsklädda plåtar och låt jäsa i ytterligare 30 min, eller till dubbel storlek.
Pensla bullarna försiktigt med vatten och strö på frön, grädda i mitten av ugnen i 5-8 minuter. Låt svalna på galler och under duk.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0