Syltbrysselkakor

Dessa kakor bakade jag till ett möte häromdagen och jag tror att de uppskattades för alla utom en försvann. Varför är det så hemskt att ta den sista kakan? Det gjorde förstås inget att det blev en kaka över, den åt jag till kvällsmat. Kakorna är hur som haver lätta att göra och väldigt goda, söta att titta på är de också. För den som inte redan har listat ut det kan jag avslöja att detta är helt vanliga brysselkakor, fast med sylt. Jag använde jordgubbssylt till mina kakor, jag halverade även receptet då det enligt mig blir lite för mycket med 50 kakor.

Syltbrysselkakor ca 50 st.

Ugnstemp. 175° C
   4 ½-5 dl vetemjöl
   1 dl socker
   2 tsk vailjsocker
   200 g margarin eller smör
Garnering:
   sylt
   pärlsocker
   hackad mandel

Hacka samman ingredienserna till degen. Forma degen till rullar drygt 4 cm i diameter. Rulla rullarna i socker och hackad sötmandel. Skär dem i skivor. Gör en fördjupning med ett finger i varje kaka och lägg i lite sylt. Grädda mitt i ugnen ca 10 min.

 

Kommentarer
Postat av: Maija

Varför man inte tar den sista kakan? Värden/värdinnan ska ju också ha något när gästerna har gått..För mig personligen finns det bara en anledning varför jag försöker begränsa kakätandet: minska sockerintaget. Kakorna var jättegoda liksom brownies häromkvällen, men jag mår ingen bra av att äta mycket socker. Ibland är det dock omöjligt att motstå dessa läckerheter. Tack för recepten! Jag ska testa dem någon gång när inspirationen slår till.

2009-02-19 @ 11:14:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0