Frukostbullar

I morse gick jag upp redan klockan sju och bakade bröd, senare idag kommer nämligen min syster på besök och jag vill bjuda henne på färskt, nybakat bröd. Jag har utgått från ett enkelt grundrecept och lagt till ingredienser som jag tycker passar, i det här fallet linfrön, pommerans och nötter. Man kan naturligtvis byta ut mina val mot andra nötter, frön eller frukter. Då min syster är vegan är receptet även anpassat efter det, i annat fall kan man byta vattnet mot mjölk eller annan vätska. Som jag har skrivit i ett tidigare inlägg är jag inte så förtjust i att använda jäst, det gick dock bra den här gången och bullarna jäste som de skulle, goda blev de också.

50 g jäst
5 dl vatten
3 msk olja
1 tsk salt
3 msk sirap (ljus, mörk eller brödsirap)
1 msk malda pommeransskal
1 dl hackad sötmandel
½dl linfrön
2 dl grovt rågmjöl
3 dl grahamsmjöl
8 dl vetemjöl

Smula ner jästen i en bunke och häll över lite av det fingervarma (37° C) vattnet, red ut jästen och häll därefter i resten av vattnet. Tillsätt olja, salt, sirap, nötter, frön, rågmjölet, grahamsmjölet och nästan allt vetemjöl. Rör samman ingredienserna till en deg och tillsätt mer mjöl om det behövs. Degen ska bli smidig och inte kladda. Täck över med bakduk och låt degen jäsa i 30 min.
Tag upp degen på mjölat bakbord och knåda en stund, forma därefter degen till 16 lika stora bullar, låt jäsa ytterligare 30 min. Pensla bullarna med vatten och dekorera dem med solrosfrån, linfrön, sesamfrön eller vad du nu har hemma, i mitt fall blev det havregryn. Grädda bullarna i 10-12 minuter tills de har fått en fin färg. Låt dem svalna på galler. 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0