Morotsmuffins med philadelphiaglasyr

Nu ska jag göra ett avbrott i julpysslet och skriva om lite sådant jag roade mig med för ett par veckor sedan men inte orkade blogga om på grund av min kära uppsats. Först ut är apelsin- och morotsmuffins med glasyr av philadelphiaost och valnötter. Fruktansvärt gott. Kombinationen kanel, apelsin, morot och färskost är nog mer eller mindre oslagbar om man som jag gillar bakverk som smakar mycket utan att vara särskilt söta.

Ugnstemperatur: 180°C

8 msk smör eller margarin
saft och  finrivet skal från en apelsin115 g farinsocker
2 ägg
175 g morötter
25 g hackade valnötter
125 g vetemjöl
2 tsk (eventuellt mer) kanel
1½ tsk bakpulver
Glasyr:
100 g philadelphiaost
rivet skal av apelsin
florsocker

Rör smör, socker och apelsinskal luftigt, tillsätt äggen och därefter morötterna, valnötterna och apelsinsaften. Blanda mjöl, kanel och bakpulver och vänd försiktigt ned i smeten. Fördela smeten i 12 muffinsformar vilka gärna får stå i en muffinsplåt. Grädda muffinsen mitt i ugnen till de har höjt sig och fått fin färg. Låt svalnapå galler.

Blanda philadelphiaost med apelsinskalet och eventuellt lite apelsin- eller citronsaft, tillsätt såpass mycket florsocker att glasyren inte kännsrinnig. Bre glasyren över de kalla mufinsen, strö över hackade valnötter och förvara i kyl fram till servering.

Muffinsarna är goda om än inte lika festliga utan glasyr, jag lät några vara utan ifall mina gäster skulle föredra dem så. Jag tror att denna glasyr även skulle fungera till pepparkaksmuffins, saken får undersökas.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0