Grahamsbröd med kesella

Min dator börjar gå mig på nerverna, samtidigt är det väldigt jobbigt att behöva köpa en ny. Jag får försöka stå ut någon månad till och göra datorbestyren till ett sommarprojekt.

Det här är hur som haver ett ganska ljust, smuligt bröd som smakar mycket graham, vilket inte är så underligt förstås. Jag har tyvärr bara en avlång form så jag gjorde bara en halv sats men det gick alldeles utmärkt, jag använde mig dock fortfarande av 50 g jäst.

Ugnstemperatur: 175°C
   5 dl vatten
   50 g jäst
   100 g kesella
   1 msk salt
   8 dl grahamsmjöl
   5 dl vetemjöl
Pensling:
   vatten
   mjöl

Värm vattnet till fingervärme, smula ner jästen i en bunke och häll över lite av vattnet. Löd upp jästen och häll i resten av vattnet. Tillsätt kesella, salt, grahamsmjöl och drygt hälften av vetemjölet. Bearbeta degen tills den släpper bunkens kanter och låt den därefter vila övertäckt i ungefär 30 min.
Tag upp degen på mjölad arbetsbänk och arbeta in resten av mjölet. Dela degen i två delar och lägg delarna i smorda avlånga formar. Låt bröden jäsa ytterligare 30 min.
Pensla de färdigjästa bröden med vatten, strö över lite mjöl och grädda därefter bröden i nedre delen av ugnen, i ungefär 30 min. Låt bröden kallna i bakdukar.



Kommentarer
Postat av: R

Vi ska hitta en mac till dig.

2009-04-19 @ 14:06:00
Postat av: Therés

Men är inte det lite fjolligt?

2009-04-19 @ 17:31:01
URL: http://bakomfoten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0