Gröna Anna

Förra helgen följde jag och min andra hälft med min mor och syster på en loppisresa genom Östergötland, Närke och Västergötland. Målet var Mariestad där vi hälsade på bror och dennes flicka. Innan dess hann vi dock besöka flertalet iskalla loppissar med varierande grad av intressanta föremål. Vi gjorde inga egentliga fynd förrän vi kom till loppisarna i Mariestad. Där köpte vi på ett och samma ställe en kaffekvarn i fint skick samt fyra stora tallrikar, fyra djupa tallrikar och fyra assietter ur Rörstrands Grön Anna.
 
Jag har tyckt om Gröna Anna-servisen så länge jag kan minnas, kanske beror det på att vi hade den hemma när jag var liten. Vi fick tallrikarna till ett bra pris och de ser knappt använda ut, så vi är ganska nöjda. Nu ska vi hålla utkik efter uppläggningsfat, kaffekoppar och annat trevligt.
 
 
 
 
 
Gröna Anna har tillverkats sedan slutet av 1800-talet men under flera olika namn. Våra tallrikar som är lite nyare heter egentligen Grön Anna. Assietterna är inte av samma årgång som de andra, de har samma mönster men skiljer sig lite åt i nyanserna. 
 
       
 
För de nyfikna: Stämpeln till vänster hör till assietterna och den till höger hör till de övriga tallrikarna. 
 
Inlägget är författat på resande fot (bil), visserligen med en förträfflig chaufför, men ha överseende med eventuella konstigheter och fel.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0