Stallarholmens vikingafestival

Nu var det ett tag sedan vi kom hem från Stallarholmen och vi har hunnit med en Boråsresa sedan dess, men jag bjuder på lite bilder i efterhand. 
 
 
Vi tog bilen till Mariefreds camping på morgonen, slog upp vårt fina tält och lagade Trangia-lunch, det vill säga soppa. Efter att vi ätit körde vi de knappa två milen in till Stallarholmen. Jag fick ett hysteriskt anfall vid parkeringen (gropiga åkrar är inte de bästa parkeringsplatser) men till slut tog vi oss in till festivalen som precis kommit igång.
 
 
På de flesta marknader med vikinga-, eller medeltidstema säljs äpplen som är doppade i knäck och kanelsocker. Jag köpte ett sådant och var sedan syselsatt en bra stund med att försöka få i mig det, gott var det dock.
 
 
Förutom marknad bjöds vi på vikingatida stridsuppvisning. 
 
 
Och lite senare kom Sigrid Storråda på besök och illustrerade mötet med Norges kung som var hennes tilltänkta gemål. Det blev dock inget giftermål, på grund av religiösa motsättningar.
 
 
Stallarholmens vikingafestival var en liten trevlig tillställning, lagom stor, med skön stämning, knallar enligt temat och med trevliga serveringar. Det är mycket möjligt att vi åker dit igen, men då vill jag nog sy en vikingatida uppsättning kläder. 
 
 
På kvällen åkte vi tillbaka till Mariefred och nutiden. Natten i tältet hade varit perfekt om inte ett litet barn i tältet bredvid bestämt sig för att protestera mot föräldrarnas val av semester. Vi lyckades trots det få lite sömn och dagen efter åkte vi in till Mariefred och gick på Gripsholms slott.
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0