Nålbunden mössa

Sedan ett tag tillbaka har jag varit sugen på att lära mig nålbinda. Nålbindning är en vikingatida textilteknik som i korthet går ut på att man använder en grov bennål för att göra sammanlänkade knutar. Man kan på detta sätt göra mössar, vantar, sockar och andra småplagg. Man arbetar med en liten bit garn i taget, vilket innebär att man får många skarvar att sammanfoga. Av denna anledning används oftast ullgarn till nålbindning, då detta går att skarva ihop utan knut (Man tovar ihop ändarna). Plaggen blir därmed inte bara slitstarka, utan varma också. Mer om nålbindning hittar ni här.  
 
När vi var på Stallarholmen köpte jag en nål och ett litet instruktionshäfte om nålbindning. När vi kom hem lyckades jag sedan lära mig grunden, med lite hjälp av youtube. Nu har jag precis nålbundit min första mössa. Tanken var att göra en till mig själv, men den blev alldeles för liten, så jag får spara den till någon med mindre huvud. Jag har använt garnet Drops eskimo till mössan.
 
 
 
 
 
Det var ganska enkelt och roligt att nålbinda, min mössa ser nästan ut att bestå av en lång fläta som ringlats ihop. Även om de färdiga plaggen blir väldigt fina och bra, kan tekniken kanske inte jämnföras med stickning, som i mina ögon är mycket mer mångsidigt. Men jag är ju nybörjare på nålbindning så jag ska inte säga för mycket. Det vore hur som haver roligt att behärska den här ålderdomliga tekniken lite mer så jag ska fortsätta öva. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0