Kvillingeförkastningen

Idag gjorde jag och min andra hälft en utflykt till Kvillingeslätten och Kvillingeförkastningen, en utflykt som jag rekommenderar alla som har vägarna förbi Norrköping och därtill uppskattar natur. Kvillingeförkastningen är ett berg med naturreservat och ett flertal vandringsleder, det finns även tre fornborgar på berget. Första stoppet blev dock Kvillinge kyrka, en mysig liten landsortskyrka omgiven av jordgubbsodlingar och linfält, nu mer i topp på min personliga favoritlista över kyrkorna omkring Norrköping.
 
 
Vi fortsatte sedan till foten av berget där vi parkerade våra cyklar och fortsatte till fots, vi valde att följa Torsklintsleden, en tur på 2,5 kilometer. Ganska snart kom vi till Torsklints fornborg. Borgen var det inte mycket kvar av men utsikten därifrån var hänförande. Vi stannade för lunch, sol och korsords-löseri.
 
 
 
När vi fått nog av solen, som var ganska intensiv uppe på berget, fortsatte vi ned till den betydligt svalare skogen.  Terrängen var ganska varierande med skog, fallna träd, sumpig mark och blåbärssnår, vid några tillfällen fick vi klättra lite också. Även om leden inte var så lång tog den lite mer än en timme att gå, om man inte räknar med vår lunchpaus. En ganska lagom tur, vi kommer förmodligen att komma tillbaka och upptäcka de andra lederna vid senare tillfällen.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0