Smörgåstårta

Det känns som att smörgåstårta är något man mest äter på sommaren, kanske för att det är en kall rätt som passar bra när det är lite varmare ute. Det är ju dessutom väldigt smidigt att servera på diverse kalas och tillställningar. Smörgåstårta är så gott så man borde äta det året om. Så när jag tidigare i veckan blev sugen på smörgåstårta passade jag på att göra det till helgen då vi ändå skulle ha besök.
.
I tårtan hade jag två olika röror och på toppen hade jag grönsaker, kallrökt lax, räkor, kaviar, ost, vindruvor och skagenröra. Brödet bestod av runda rågbröd, minns inte vad det heter men det påminner om Hönökaka men är inte lika sött. På kanten hade jag lite färskost.
.
Röra 1: 4 ägg, rödlök, 1 burk tonfisk, creme fraiche, grädde, majonäs, salt, peppar, dill.
Röra 2: 4 ägg, rödlök, paprika, creme fraiche, grädde, majonäs, salt, peppar, paprikapulver.
.

.
Vi var fyra personer och tillsammans lyckades vi äta upp hela tårtan, dock i två omgångar. Mycket gott var det, jag önskar att jag hade en bit nu.
.
Av naturliga skäl gör jag bara smörgåstårtor med antingen fisk och skaldjur eller med olika typer av ost. En ostsmörgåstårta, det vill säga vegetarisk, får det nog bli nästa gång.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0