Vegetariska kroppkakor

För någon helg sedan provade jag att göra kroppkakor, något som jag aldrig lagat eller ätit tidigare, vad jag kan minnas i alla fall. Kroppkakor verkar vara en sådan sak som folk antingen hatar eller älskar, ungefär som surströmming eller oliver. Av den anledningen kände jag att jag borde prova.
.
Det var inte särskilt svårt. Potatis skulle kokas, mosas och blandas med mjöl. Efter lite knådande och rullande skulle man pilla in lite fyllningen i klumpen av potatisdeg, i mitt fall bestod fyllningen av fetaost, kryddor och lök. Slutligen skulle klumparna kokas och sedan förtäras tillsammans med smörstekta kantareller och lingonsylt. Det var mycket mumsigt.
.
Själva degen påminde om Gnocchi, som jag inte heller lagat men ätit på restaurang flera gånger. Gnocchi i sig påminner om pasta, kanske är det pasta. Pasta i klumpform. Kroppkakorna påminde dock inte särskilt mycket om pasta.
.

Kommentarer
Postat av: Ola

Hej! Bottnarna blir oftast inte geggiga i mitten, det beror förstås på vad man använder för recept. Du kan få mitt om du vill! Jag har arbetat mig fram till mitt recept.

Om du gräddar en tårtbotten i 30 minuter så ska dem inte bli geggiga i mitten. 30 minuter ska räcka.



Nu är tutorialen uppe om du vill kolla in den! Tack för titten! :-)

2011-09-04 @ 21:23:46
URL: http://olashembageri.blogg.se/
Postat av: Nattouleh

Härligt med kroppkakor, känns mycket husmanskost. Dina ser riktigt fina ut. Min familj gör dem jämt... fast som sagt är det ingenting man gärna bjuder på, man kan få delade reaktioner från gästerna... :P

2011-09-04 @ 22:51:25
URL: http://nattouleh.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0