Hallonmousse

När mor min var på besök för någon vecka sedan bjöd jag på bland annat hallonmousse. Eftersom det varken innehåller socker eller kolhydrater passar det bra för sådana som följer LCHF, vilket mor gör. Det är väldigt lätt att göra mousse och det är en miss att köpa mataffärens pulverpåsar, att göra moussen själv går nästan lika fort som att blanda pulverpåsen. Man slipper dessutom fundera på vad det egentligen är i desserten.

Hallonmousse 4 port
     200 g hallon
     2 dl grädde
     2 äggvitor
     Eventuellt lite vaniljsocker
Garnering
     mandelflarn
     mörk choklad i form av en krumelur

Mosa hallonen, smaksätt med vaniljsocker efter tycke och smak.
Vispa grädden hårt och blanda ner hallonmoset.
Vispa äggvitorna till hårt skum och vänd försiktigt ned det i hallongrädden.
Lägg upp i serveringsglas eller skålar och låt stå i kylen i några timmar, garnera strax innan servering.

Jag hade velat ha något grönt med i garnering men jag hade inget hemma, lite mynta eller citronmeliss hade sett trevligt ut.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0