Lovikka ...

Vantar av lovikkatyp. Eftersom jag inte är ifrån Lovikka, inte bor där och förmodligen inte använder garn av ull från får som äter gräs i Lovikka, är detta inte äka Lovikkavantar, men nära nog för min del.

Garnet är helt i ull och kommer från Järbo, det är tjockt och ganska stumt att arbeta med. Fördelen är att det går tämligen fort att sticka ett par vantar. Jag skulle uppskatta arbetstiden till ungefär 10 timmar för hela paret, inklusiver brodyren, som för övrigt består av restgarn. Jag har dessutom tovat mina vantar, detta gjorde jag med hjälp av en liten kattkarda. Vantarna kanske ser avancerade ut men modellen är ganska enkel egentligen, passar nybörjare bra.

Mycket varma och rejäla, särskilt när de är tovade. Mönster finns att hitta gratis på www.jarbo.se. Garnet finns i alla möjliga färger, både enfärgade och melerade.



Kommentarer
Postat av: vibe

Hej - fantastiske vanter ;) Jeg havde dem som barn her i Danmark, men de er svære at finde i københavn.

Vil du være sød at sende mig linket til opskriften eller selve mønsteret. Dine er helt perfekte ;)

2012-02-13 @ 16:21:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0