Födelsedagskalas och bilblink

Ikväll har vi varit på födelsedagskalas hos min stora lillasyster som fyller 19 år idag. Vi fick jättegod mat och dessutom både efterrätt och tårta. Nu har jag ätit så mycket socker att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Tyvärr hade jag ingen kamera med mig så jag kan inte visa den fina maten. Mor och syster hade slitit hårt i köket.
.
Efter det mysiga kalaset tog vi motorvägen tillbaka till Norrköping. Eftersom jag förhoppningsvis snart blir beviljad som körhandledare till min sambo passade jag på att i sann pedagogisk anda demonstrera (vad jag tror är) en flygande omkörning. Jag var jämsides med en lastbil när en av bilarna bakom hann ifatt mig och då tyckte sig ha rätten att blinka på mig med helljuset. Detta gav mig för övrigt ett ypperligt tillfälle att visa hur man inte ska reagera när man blir (oförsvarligt) blinkad på (jag låg trots allt lite över hastighetsgränsen). När jag svängde in i högerfilen var jag mycket frestad att blinka tillbaka till den dumma stressköraren men så såg jag att det var en polisbil. Mitt dåliga samvete över att tänja på hastighetsgränsen försvann ungefär i samma takt som polisbilen försvann i färjan, det vill säga ganska fort.
.
Min fundering till allmänheten är om polisbilar får köra för fort när de inte har sirenerna påslagna. Jag misstänker att de inte får det och att övriga bilister då inte heller var väjningsplikt. Tål att tänkas på.

Kommentarer
Postat av: Fanny

Polisen får tänja på hastighetsbegränsningen även utan ljus och ljud när de åker på sk "brådskande yrkesutövning". Däremot är ju sirenerna och ljusen TILL för att användas så andra trafikanter ger fri väg, men som jag förstår det ska detta alltså bara användas vid "trängande fall" då det är fara för liv och hälsa. Då har alla skyldighet att släppa fram dem. Intressant i det är att de ändå inte får köra mot rött (vilket jag trodde). Så "din polis" gjorde nog både rätt och fel. Om han var ute på "brådskande yrkesutövning" och bedömde att han behövde komma fram snabbare än vad du körde skulle han blinkat med blåljusen, inte med helljuset, men han har rätt att köra för fort. Alltså, du hade INTE väjningsplikt eftersom han inte blinkade med blåljuset (eller siren). :)

2011-12-14 @ 22:52:34
URL: http://faiy.bloggplatsen.se
Postat av: Therés Johansson

Jag kan tänka mig att det är så. Själv har jag ju definitivt inte rätt att tänja på hastigheten, så att bli pressad till det av polisen känns ju sådär.

2011-12-15 @ 07:52:03
URL: http://bakomfoten.blogg.se/
Postat av: Therés Johansson

Jag kan tänka mig att det är så. Själv har jag ju definitivt inte rätt att tänja på hastigheten, så att bli pressad till det av polisen känns ju sådär.

2011-12-15 @ 07:52:14
URL: http://bakomfoten.blogg.se/
Postat av: Bror

Om någon blinkar skall du glatt vinka tillbaka i backspegeln. Någon annan åtgärd behöver inte vidtagas.

2012-01-04 @ 09:51:12
Postat av: Therés

Jag brukar blinka tillbaka, med bromsljusen, inte på motorväg dock. :)

2012-01-04 @ 20:30:34
URL: http://bakomfoten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0