Borsjtj

Borsjtj är en rysk soppa gjord på främst rödbetor, jag tror att den dessutom ska innehålla någon form av kött, då jag inte sysslar med sådan kost bryr jag mig dock inte nämnvärt utan går enbart på grönsakerna. Kött är dessutom överflödigt, soppan blir god nog så det räcker och blir över. Det tar lite tid att skala, strimla, riva och koka alla grönsaker, men å andra sidan kan man göra ganska mycket soppa och frysa in i mindre portioner, bra att ha när man inte hinner laga lunch någon dag.

1 gul lök
4 msk smör
350 g färska, strimlade rödbetor
samt 1 färsk riven rödbeta.
1 strimlad morrot
3 skivade selleristjälkar
2 tomater, urkänade och hackade
1½ liter grönsaksbuljong
1 msk vitvinsvinäger
115 g vitkål
1½ dl creme fraiche att toppa med

Skär löken i tunna ringar och fräs under omrörning i fem minuter, tillsätt strimlade rödbetor, morot, selleri och tomater, fräs i ytterligare fem minuter.
Blanda ner buljong, socker, vinäger och låt sjuda i 40 minuter eller tills grönsakerna är mjuka. Tillsätt därefter vitkål och låt soppan småkoka i tio minuter, rör ner den rivna rödbetan och koka i ytterligare tio minuter.
Häll upp soppan och toppa med en klick creme fraiche och lite dill.
Servera med bröd.

Man behöver inte strimla grönsakerna jättefint, det gjorde inte jag, men ju grövre strimlor deso längre koktid.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0