Detox - dag 1

För ett tag sedan läste jag lite om detox och beslutade mig ganska snart för att prova denna hälso(?)kur. Detox är en metod där man utesluter vissa produkter, exempelvis mejerivaror och spannmål. Att inte få äta ost eller makaroner är naturligtvis väldigt tråkigt, och säkert inte särskilt bra heller, därför blir detta ett tidsbegränsat experiment på 10 dagar, om jag nu orkar så länge vill säga.

De varor jag ska försöka undvika är:
   kaffe och svart te
   alkohol
   mejeriprodukter 
   spannmål
   kolhydrater som potatis och ris 
   salt
   socker
   kryddor
   skumma tillsatser av alla dess slag

Om man vill vara riktig duktig kan man försöka äta enbart ekologiskt och vill man vara extrem kan man utesluta allt annat utom flytande föda, det senare är inget jag skulle rekommendera eller försöka mig på, jag föredrar min lätt-detox.

De närmaste dagarna kan ni troligtvis vänta er några recept med mina detoxfavoriter. Min lunch idag var exempelvis väldigt god, trots att den inte var saltad, i övrigt har jag mest ätit gröt, nötter och frukt och det är kanske inte så spännande att redovisa. Jag har föresten ätit väldigt mycket idag men ändå är jag väldigt hungridg, jag ska dock äta kvällsmat snart. För övrigt har min första dag gått bra.

Tomatgryta med kikärtor 4 port
   1 gul lök
   3 vitlöksklyftor
   färska champinjoner
   500 g tomatkross
   1 burk kikärtor
   hackad spenat

Fräs lök, vitlök och svamp i en panna, tillsätt tomatkrossen, kikärtorna och spenaten. Låt gryttan koka i några minuter, servera. Svårare än så var det inte, men väldigt gott. Det var för övrigt min syster som lagade maten till mig.

 



               

Kommentarer
Postat av: En som oroar sig för din hälsa

Präst!

2009-03-10 @ 17:22:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0