Blåbärsgröt

Nu är jag tillbaka i Linköping igen och kan äntligen sitta vid Internet, vid min egen dator. Det var ett tag sedan jag skrev i bloggen och det beror på datorkrångel, sedan har jag naturligtvis haft ganska fullt upp. Jag detoxar fortfarande för fullt och när söndagen idag är slut har jag genomgått en hel vecka, det betyder att jag bara har tre dagar kvar. Det har egentligen inte varit särskilt jobbigt, jag börjar sakna kaffe och en del mat fungerar helt enkelt inte utan salt. Jag ska dock inte ge upp utan hålla ut även dessa sista dagar.

Under min detoxvecka har det blivit en hel del havregrynsgröt, både till frukost och till kvällsmat. Jag gillar gröt men hur gott det än är så tröttnar man förr eller senare på havregryn, därför försöker jag variera gröten med frön, nötter och bär. Här nedan kommer recept till en gröt som blev riktigt god.

1 dl havregryn
2 dl vatten
½ dl russin
2 msk solroskärnor
1 msk krossade linfrön
blåbär
sojamjölk

Blanda vatten, havregryn, russin, solroskärnor och linfrön i en kastrull. Koka upp och låt småkoka i ungefär tre minuter eller tills gröten är såpass grötig som du föredrar den. Servera gröten med blåbär och sojamjölk.

När gröten var klar satt jag en lång stund och begrundade hur fint det såg ut med saften från blåbären som blandade sig med sojamjölken, jag var helt enkelt tvungen att föreviga ögonblicket. En del tycker kanske att det ser äckligt ut men jag tycker hur som haver att det var vackert.


Kommentarer
Postat av: Madeleine

Så man får alltså äta havregryn, det är väl en spännmålsprodukt, eller är jag helt ute och cyklar? Om man får det skulle jag kunna tänka mig att hoppa på detoxen:) har du kännt någon skillnad, nu när du snart har avslutat detoxen, känns du "renad"?

2009-03-17 @ 20:31:43
Postat av: Therés

Det är förstås sant att havregryn är spannmål men i den detoxmetoden jag följer går havregryn bra, jag borde ha skrivit det i min lista men jag tänkte inte så långt. Jag är på min sista detoxdag idag och tänkte utvärdera senare idag. Ha det gott!

2009-03-18 @ 09:28:03
URL: http://bakomfoten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0