Fläderblomsaft

Jag och min sambo upptäckte häromdagen att Ryd svämmar över av fläderträd i full blom och vart man än går känner man lukten av fläder. Vi har ett träd precis vid vår uteplats och jag passade på att plocka några av blommorna och gjorde saft av dem. Den saften jag gjorde kan frysas men inte lagras på annat sätt, det gör dock inget, vi lär dricka
upp den innan sommaren är slut.

   50 klasar fläderblommor
   3 citroner
   50 g citronsyra
   1,5 liter vatten
   1,5 kg socker

Plocka blommorna och lägg dem i en hink, se dock till att du inte får med några spindlar eller andra djur. Skiva citronerna tunt och lägg dem bland blommorna. Låt vattnet koka upp och rör ner sockret. Blanda ut citronsyran med lite vatten och rör sedan ner detta i sockerlagen, häll allt över blommorna och citronerna.
Låt stå i ungefär tre dagar. Sila saften och häll den sedan i väl rengjorda flaskor. Blanda lite saft med vatten och drick.


Kommentarer
Postat av: Jenny

Gud vad gott med flädersaft. Jag lovar att kontra med safttillverkning av bär i nästa vecka ;)

2009-07-06 @ 21:48:11
URL: http://ensjuktbra.blogg.se/
Postat av: matilda

pappa gör den saften å lagrar i jordkällaren hela året...man häller bara av det lilla lager av mögel som kommer på toppen efter ett x antal månader

2009-07-12 @ 23:50:23
Postat av: Therés

Jenny: Det ser jag fram emot.



Matilda: Din pappa använder säkert någon form av konserveringsmedel som gör att han kan lagra saften. Jag har tyvärr ingen jordkällare, det hade varit användbart.

2009-07-17 @ 15:52:54
URL: http://bakomfoten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0