Ugnsbakad lax med tsatsiki

I morgon åker jag till min hemstad och blir borta i tre veckor, jag ska nämligen ha praktik där och det blir för långt (20 mil) att pendla varje dag. För att fira min sista kväll hemma lagade jag ugnsbakad lax, en av de få rätter som både jag och min sambo uppskattar. Lax är mer eller mindre den enda fisksort jag riktigt tycker om, och några andra djur blir det ju inte för min del heller då jag i övrigt har valt en vegetarisk bana. Min sambo å sin sida är inte jätteförtjust i bönor och sojastrimlor, även om han har fått lov att vänja sig.
Jag blev lite inspirerad av Johans fotodiet och tog ett kort på maten, mer om fotodieten kan ni läsa om i Johans blogg som ni hittar i länklistan till höger. Om någon blir sugen på min variant av ugnsbakad lax så hittar ni receptet nedan, det är för övrigt något av det enklaste man kan tillaga.


   Lax 2 port
Ugnstemperatur: 200°C
   2 eller fler Laxfiléer
   olivolja
   salt
   svartpeppar
   citronsaft  

Lägg de tinade laxfilérna på ett ugnssäkert fat, droppa olivolja och citronsaft över filéerna och krydda med salt och svartpeppar. Låt laxen stå i ugnen 20-25 min. Servera med potatis, tsatsiki och favoritgrönsakerna, i mitt fall blev det grönsallad, tomat, oliver och squash. Ett glas vitt vin eller två sitter också fint till fisken.

Tsatsiki
   2 dl creme frâiche eller turkisk yoghurt
   1 vitlöksklyfta
   hackad gurka   
   dill
   salt
   svartpeppar
 
Blanda ner gurka, vitlök och kryddor i yoghurten, smaka av och krydda mer efter behov. Smaklig måltid.
 

Kommentarer
Postat av: Martin

Men... hur kommer det sig att du äter lax?

2009-02-27 @ 20:13:50
Postat av: Therés

Är det så konstigt att äta lax? Det finns de som äter både fisk, kyckling och rött kött, det är väl ännu konstigare?



2009-03-01 @ 10:00:15
URL: http://bakomfoten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0