Östgöta mjölk

Det är tungt att bära mjölk, vilket innebär att vi sällan har mer än ett paket hemma, det i sin tur innebär att vi besöker det lokala Hemköpet ganska ofta, detta gjorde jag senast igår. Jag och mitt samvete köper vanligtvis ekologisk mjölk men när jag denna gång gick till mejeridelen stod det en gapig försäljare där och upplyste några nyfikna tanter om Östgöta mjölk, mjölk från gårdar i Östergötland, dygnsfärsk och från frigående kor. Tanterna såg glada så jag smakade på mjölken, den smakade som vanligt så jag köpte ett paket.  

Östgöta mjölk är ett samarbete mellan sju gårdar i Östergötland, samt småland, de levererar dygnsfärsk mjölk till butiker i Östergötland och hoppas därmed minska transporten och främja miljön. För tillfället ligger Östgöta mjölks mejeri i Hultsfred så det blir ändå några vändor för mjölkbilen, men de verkar ha ambitionen att bilda ett eget mejeri i framtiden. Mer finns att läsa på www.ostgotamjolk.se

När jag köpte mjölken var det extrapris på den, jag gynnar gärna de lokala bönderna men får väl se beroende på framtida pris, om jag köper mjölken igen. Trevligt initiativ av bönderna är det dock!


Kommentarer
Postat av: Kinma

Mjölk är gott.

2009-04-14 @ 21:54:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0