En tur till medeltiden

Trots att sommaren ska föreställa min ledighet från studier har jag haft mindre tid till bakning men framför allt mindre tid till att sitta framför datorn. Nu är dock terminen igång igen och det känns skönt att vara tillbaka i vardagen, trots att det var trevligt att variera den eviga läsningen med lite arbete och semester. Det sista jag gjorde innan jag anslöt mig till alla cyklister på Campus Valla var att åka till Gotland och delta i medeltidsveckan. Jag åkte tillsammans med min sambo och två vänner från Borås. Vädret var underbart, jag sov som en gudinna i tältet och Visby är en fantastiskt mysig stad, inte minst då de flesta man möter ser ut som om de hoppat ut ur en historiebok. Jag och mitt sällskap ägnade dagarna åt att gå på medeltidsmarknad, se konserter med medeltidsmusik, lyssna på visor, gå stadsvandring, äta glass och annat trevligt, vi hann dessutom med en tur till Roma Klosterruin.

Jag och min sambo var naturligtvis som så många andra klädda enligt mode anno 1361, eller något däråt. Jag var klädd i en ljus, hellång underklännig samt en lite kortare överklänning utan ärmar, jag sydde två överklänningar att variera med, en brun och en grön. Jag är ganska nöjd över att jag lyckades så pass bra med kläderna, jag har knappt suttit framför en symaskin sedan högstadiet men resultatet blev över förväntan. Jag fick en symaskin i födelsepresent av mina föräldrar och utan den hade det nog inte gått. Det var faktiskt väldigt roligt att sy och om jag åker på medeltidsveckan igen ska jag sy en till klänning. Det var dessutom fantastiskt roligt att gå omkring i dessa kläder, jag skulle kunna göra det varje dag. Folk skulle förstås titta underligt på mig.





Kommentarer
Postat av: Jenny

Hett! Jag är definitivt med nästa gång (år?)! Förresten, vad tror du om att ta en bil och en helg i december när julmarknaderna har satt igång, och dra ner till Skånes västra sida. Sofiero slott mf skall ha mysiga marknader!

2009-08-21 @ 12:06:50
URL: http://ensjuktbra.blogg.se/
Postat av: Therés

Jag är inte den som tackar nej till marknader, hur kallt eller varmt det än är.

2009-08-21 @ 12:57:26
URL: http://bakomfoten.blogg.se/
Postat av: evelina

jag tycker du ska ha på dej dom där kläderna varje dag. förresten är de otroligt lika de kläder jag har när jag jobbar som piga på slottet. kanske vore ett jobb för dej?

2009-08-31 @ 19:55:54
Postat av: Therés

Ni tycker inte att jag är konstig om jag går klädd så där då? Jag skulle gärna göra det. Speciellt hättan gillar jag. :)

2009-09-06 @ 07:28:39
URL: http://bakomfoten.blogg.se/
Postat av: Dick

Jag har sedan flera år stundom förundrats, och inte bara lite utan väldeliga, varför inte medeltid med dess olika stilar går igen i mode. Det skulle vara

oändligt mycket vackrare att rentav se på, än all den som jag tycker, tråkiga s k mode-blähä som annars finns. Tänk om många gick omkring i en sådan helt annan stil eller stilar, för stil kan det kallas, än mode.

Och då gärna andra färger än bara färger som nu överanvänds, som svart, grå, jeansblå, beige/brun.

2009-10-15 @ 11:59:57
URL: http://www.beautyblog.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0