Vegetarisk bacon och Pasta Carbonara

För ett par dagar sedan var jag nere i stan och eftersom vi behövde lite matvaror passade jag på att handla när jag ändå gick förbi ett Hemköp. Vanligtvis handlar vi i en butik närmare vår lägenhet men det var trevligt med lite omväxling, Hemköpet i stan hade dessutom lite andra varor än vad Hemköp i Ryd kan erbjuda. De mest intressanta nyheterna hittade jag bland de vegetariska frysvarorna, där fanns Tzay-spett, vegetarisk kebabkött och vegetarisk bacon. Kebabköttet är jag skeptisk till men jag köpte faktiskt ett paket vegetarisk bacon. Från Veggo om någon undrar.


Som köttätare var jag aldrig en baconfantast men den vegetariska varianten var efter min första provsmakning, inte alls dum, ytan är inte flottig eller slemmig som vanlig bacon utan med en trevlig konsistens och kryddig smak. Det påminner om bacon men jag skulle inte säga att det smakar eller känns som kött. Jag kan tycka att det ser lite fånigt ut med de rektangulära strimlorna som ska likna baconskivor så mycket som möjligt, men det kan säkert vara positivt för vegetarianer som saknar kött.

Min första rätt med vegetarisk bacon blev Pasta Carbonara, något jag aldrig hann smaka som köttätare, den vegetariska varianten var dock god nog. Lätt att laga var det också.

   Fyra skivor vegetarisk bacon
   1 halv lök, röd eller gul
   1 msk matlagningsgrädde
   salt
   peppar

Hacka löken och strimla baconet, bryn detta i en stek panna, häll över matlagningsgrädde och krydda efter tycke. Låt småkoka i några minuter och servera därefter med valfri pasta.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0