Bakad potatis med vegetarisk curryröra

Bakad potatis är en rätt som allt som oftast serveras på kaféer med restaurangambitioner. Något som stör mig angående detta är att trots en riklig variation på röror innehållandes kött av alla dess slag, är de vegetariska alternativen alltid ganska fattiga, för det mesta får grönsaksätarna klara sig med en klick keso. Är det verkligen så svårt att göra en god vegetarisk röra, eller är det så att kaféerna medvetet försöker skrämma bort sina gröna gäster?

Som tur är kan man äta bakad potatis hemma istället, vilket jag gjorde för några dagar sedan. Till min potatis serverade jag mig själv, dels grönsaker och dels en jättegod curryröra med sojastrimlor. Jag hittade på receptet själv och blev såpass nöjd med det att jag delger mina kära läsare detta mumsiga recept. Om man mot förmodan inte skulle älska sojastrimlor kan man använda quorn eller kyckling till receptet, även om jag helst ser att djur slipper delta i recept som jag är upphovskvinna till.

1 bakpotatis
En halv rödlök
Ett halvt äpple
5 cm squash
1 dl turkisk yogurt
100 g förvälda sojastrimlor
salt
svartpeppar
chilipulver
grillkrydda
mängder med curry

Tvätta potatisen noga, skär ett kryss i den och baka den i mitten av ugnen (200°C) i ungefär en timme.
Stek sojastrimlorna hårt och krydda med salt, peppar och grillkrydda, låt strimlorna svalna.
Hacka lök, riv äpple och squash, blanda ner detta i en bunke tillsammans med sojastrimlorna och den turkiska yoghurten. Krydda efter smak och servera tillsammans med grönsaker och den bakade potatisen.



Kommentarer
Postat av: Anonym

vad du bakar människa! inte klokt. men det är väldigt fint. nu ligger du bland favoriterna.

2009-04-20 @ 20:14:32
Postat av: Therés

Tack, fast jag vet inte vem du är.

2009-04-20 @ 21:51:11
URL: http://bakomfoten.blogg.se/
Postat av: Jennny

Det ser fantastiskt gott ut!

2009-04-20 @ 21:59:45
URL: http://ensjuktbra.blogg.se/
Postat av: evelina

det var ju jag! haha. jag glömde skriva namn. annars kunde jag ju ha fortsatt att vara din hemliga beundrare. nu är jag din ohemliga beundrare.

2009-04-22 @ 15:52:53
URL: http://evelijna.blogsopt.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0