Orkidépärlor

När vi var i Borås tidigare i sommar passade vi på att åka till en årlig marknad i Björketorp, en minimal ort mellan Borås och Varberg. På marknaden hittade vi något som åtminstone jag aldrig sett tidigare, nämligen Orkidé-kulor. De såg från början ut som små pärlor men efter någon halvtimme i vatten hade de börjat växa, efter 8 timmar var de klara.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Jag rensade mina orkidéer från bark och gamla rötter och planterade om dem i de vattenfyllda kulorna. Resultatet blev fint och förhoppningsvis tycker mina blommor om det. Idag har de varit i kulorna i två veckor och jag tycker nog att de ser lite piggare ut, på bilden ser de ganska hängiga ut men det är i alla fall bättre nu. 
 
 
Jag har aldrig sett dessa kulor innan så jag vet inte om de är bra för orkidéerna eller ej. Försäljaren hävdade dess fördelar förstås, men det brukar de ju göra. Vattnet i kulorna dunstar vart efter men går att fylla på igen, jag sänkte ned krukorna i vatten häromdagen och kulorna blev fullstora ganska snabbt. Vi får väl se om jag får några nya blommor eller ej.
 

Kommentarer
Postat av: dina-maria johansson

Jag tror jag ska köpa mig en sån blomma har aldig haft någon...

2012-07-31 @ 00:03:53
Postat av: Therés

Det tycker jag, de finns i svart. :)

2012-07-31 @ 15:41:40
URL: http://bakomfoten.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0