Projekt medeltidskläder: underklänning.

Idag blev jag klar med underklänningen till mina nya medeltidskläder. När provklänningen äntligen blev klar kunde jag börja med underklänningen. Påskhelgen ägnades åt att rita och klippa ut bitar, sicksacka kanter och stryka. På grund av en kräkrelaterad kattolycka hann jag även med en tvätt. Att sicksacka alla kanter och sedan stryka alla bitar tog mycket tid och var ganska tråkigt. Turligt nog har jag en syslöjdsfe som säger åt mig att göra saker ordentligt, något (att man inte får slarva) lärde jag mig kanske under högstadiets syslöjdundervisning. I lördags sydde jag ihop alla bitar och det gick ganska fort. Kvällen igår och dagen idag har jag ägnat åt att sy hals- och ärmlinning samt nederfållen för hand.
.

.

Klänningen är i grönt linne och jag är ganska nöjd med den. Tyget faller väldigt fint, finare än i provklänningen, den var ju dock sydd av ett gammal lakan. Nästa del i projektet blir att sy en överklänning, den blir i rostrött ylletyg.


Kommentarer
Postat av: evelina

Vilken fin form! Duktig du är!

2012-04-15 @ 21:25:56
Postat av: Mia

Blev jättesnygg!:)

2012-04-15 @ 22:38:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0