Äppelvin

När vi tappade upp vinbärsvinet förra helgen tog jag tillvara på grumset. För ett par dagar sedan blandade jag grumset med rivet äpple, russin och lite ljummet vatten. Redan dagen efter började geggan pysa och bubbla, ytterligare någon dag senare kunde jag sätta äppelvinet och nu står det och bubblar i jäsflaskan.
.
Tanken är att det här ska bli ett starkt dessertvin, hur det smakar får vi en aning om först om ett par veckor när vinet har jäst klart. Här är receptet jag har använt.
.
Äppelvin 5 liter
3 kg svenska, syrliga äpplen
3 liter vatten
Jäst (köpt jäst eller grums från tidigare sats)
.
1,5 dl socker
7, 5 dl vatten
.
Skölj och skär äpplena i klyftor. Häll över 3 liter kokande vatten och låt svalna till rumstemperatur, tillsätt jästen och låt stå i ungefär 3 dygn.
Koka upp sockret och vattnet och låt svalna. Sila vinmäsken och pressa äppelklyftorna. Tillsätt sockerlagen när den har nått fingervärme. Häll över på jäsflaska.
.

.

.

.
Idag ska vi beställa ingredienser till ett julöl som vi kanske börjar med nästa helg, det blir spännande.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0