Färsk pasta för nybörjare

Jag älskar pasta och har velat ha en pastamaskin ganska länge men det har aldrig blivit av, tills jag fick en av mina syskon när jag fyllde år. Jag provade en gång att göra färsk pasta utan maskin, resultatet blev inte särskilt vackert och det såg ut som om en femåring varit framme i köket. Nu ska det förhoppningsvis bli lite bättre.
.
.
Den första lärdommen blev att det tar tid att göra pasta och man ska helst inte vara stressad. Att ha vattnet kokande bredvid sig och sojakorvarna fräsande, var således inte den bästa av situationer. Det ska jag minnas till nästa gång.
.
.
Det var dessutom ganska svårt att manövrera maskinen själv, vilket förmodligen underlättar om man spänner fast den i bordet, något som jag i min ovisshet tänkte var ganska onödigt. Jag lyckades dock med lite mixtrande ganska bra med att kavla degen.
.
.
När jag hade kavlat ut degplutten till en meterlång tunn remsa gjorde jag tagliatelle av den. Jag hade kunnat kavla degen ännu tunnare men den var redan på näst tunnaste läget ganska svårhanterlig, så det får bli när jag har vanan inne.
.
.
Efter mycket förarbete kokade pastan på ett fåtal minuter och därefter kunde vi njuta av hemlagad pasta. Jag hade trott att pastan skulle bli klumpigare min första gång med maskinen men den blev faktiskt över förväntan bra, det var bara några strån som blev ihopklibbade. Färsk pasta är något av det godaste som finns så nu när jag har min maskin lär det bli mycket av den varan i sommar. Det var dessutom väldigt roligt och kändes ungefär som när jag var barn och lekte med trolldeg, men den skillnaden att jag kunde äta upp resultatet utan att bli sjuk. Nästa gång blir det vegetarisk ravioli.
.
Jag gjorde pastadegen på 250 g vetemjöl och 3 ägg, vilket gav ungefär 4 portioner pasta. Äggen kan bytas ut mot vatten så när min syster kommer och hälsar på mig nästa gång ska hon få färsk pasta.
.
Min sambo kallar mig för en avancerad pastaätare, själv hällde han ketchup över mina fina tagliatelle innan han ens smakat på dem naturella.

Kommentarer
Postat av: Jenny

Haha, go Mikael! Jag ska också testa!

2011-07-27 @ 11:14:12
URL: http://Vardagstanke.wordpress.com
Postat av: Fia

Guuu så gott!

2011-07-27 @ 21:13:00
URL: http://www.sofsan.se/
Postat av: Mariette

Åhhh, du har en pastamaskin, det skulle jag också vilja ha. Och vilken fin pasta det blev.

2011-08-18 @ 18:59:39
URL: http://mariettesrora.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0