Vegansk engelsk fruktkaka

Med hopp om att få besök av min lillasyster bakade jag en vegansk engelsk fruktkaka. Tyvärr var hon tvungen att göra sådant som läkarstudenter gör, kanske läsa Gray's Anatomy, öva blodprov på frivilliga eller något annat spännande. Det gör ingenting för enligt mor bakade man förr i världen sådana här kakor en månad innan jul och lät dem sedan stå och gotta till sig. Så min kaka är nog fortfarande fin på onsdag då vi ska på födelsedagskalas hos syster. Tillsdess fick min bror, dennes fästmö, mor, jag och min gubbe njuta av kakan.
.
Kakan är ju hursomhelst en en klassiker men med ett egenkomponerat recept. Jag har hämtat inspiration från flera olika recept och bytte sedan ut alla mjölkprodukter mot veganvänliga alternativ. Kakan blev ganska tung och mäktig så det räckte gott med en bit. Ganska gott var det ändå och lite annorlunda med all frukt.
.
Ugnstemperatur 200°C
.
4,5 dl vetemjöl
3 dl farinsocker
3 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
50 g mjölkfritt smör
2,5 dl sojamjölk
2 msk päronkonjak
0,5 dl russin
1 pkt blandad inlagd frukt
3 hackade fikon
1 tsk kanel
1 tsk ingefära
.
Smöra och bröa en hålform på 1,5 liter.
Blanda samman alla torra ingredienser. Smält smöret och häll i en bunke, tillsätt sojamjölk, frukt, konjak och kryddor. Häll i mjölblandningen och rör om.
Häll upp i formen och grädda i ugnens nedre del.
.
Mina russin var lite torra så de fick stå och dra i konjaken en stund.
.

.
Jag bränner mig nästan alltid när jag ska ta ut något ur ugnen, jag lär mig aldrig. Nu har jag ont på två fingertoppar. Jag har dessutom skurit mig i fingret, på en valnöt. Det blev ganska djupt och känns mycket obehagligt, varje gång jag rör på tummen öppnar såret sig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0